Het is heerlijk om in de auto uit volle borst mee te zingen. Het maakt niet uit als je een flinke uithaal in je favoriete nummer niet haalt, want niemand hoort het – alleen even uitkijken als je stil staat bij een stoplicht. 🚦 Het enige vervelende is dat je boven het geluid van de speakers uitkomt, en dan klinkt het niet meer zo lekker. Hier komt de beste subwoofer voor je auto van pas. Hieronder vast de beste keuzes, maar lees verder voor meer informatie.
Heerlijk meezingen met je favoriete muziek, of met pompende beats door de stad rijden met je raam open. Een goede subwoofer maakt het allemaal beter.
De lage tonen klinken hierdoor beter, dieper en veel heftiger. Hiermee gaat het geluid zelfs zo hard dat je auto ervan gaat trillen, als je het volume hoog zet in ieder geval. Kijk uit dat je een goed navigatiesysteem nog hoort, anders mis je de afslag. 😅 Wees niet alleen daarom voorzichtig met die volumeknop: je wilt ook je gehoor beschermen terwijl het nog naar behoren functioneert!
Hoe dan ook is het goed om je eerst in te lezen over hoe je de beste keuze voor jou maakt. Weet je bijvoorbeeld het verschil tussen passieve en actieve speakers, en wat het vermogen en het frequentiebereik zijn? Gelukkig staat dat hieronder allemaal uitgelegd.
Kijk eerst even naar de top 3 keuzes van het moment met hun belangrijke specificaties. Zo heb je al een idee van de gemiddelde prijs van een subwoofer!
Er zijn enkele zaken belangrijk om op te letten bij de aanschaf van een subwoofer voor in je auto.
Het is belangrijk eerst goed op te meten hoe groot de subwoofer mag zijn, zodat deze perfect in je auto past. Kijk hierbij meteen naar de plek waar de subwoofer komt te liggen. Hierin maken we onderscheid tussen twee varianten; subwoofers voor in de kofferbak of onder de voorstoel(en).
We maken onderscheid tussen twee types: passieve en actieve subwoofers. Beide zijn te gebruiken met je normale autoradio om je favoriete nummers te luisteren. Zit op die radio geen aansluiting op voor je telefoon? Dan hoef je nog niet meteen op zoek te gaan naar een vervanging om mee te bestellen met je subwoofer: probeer eerst de beste FM-transmitter om je eigen muziek af te spelen eens!
Een passieve subwoofer heeft geen ingebouwde versterker; hij heeft daarom een externe versterker nodig. Omdat de versterker niet ingebouwd is, zijn de afmetingen van deze modellen een stuk minder groot dan modellen mét ingebouwde versterkers.
Desalniettemin moet je nog steeds ergens een losse versterker plaatsen, maar de ruimte is hierdoor makkelijke naar eigen voorkeur in te delen. Met dit model lijd je uiteindelijk aan licht verlies in de hoeveelheid bas die de versterker produceert, maar dit zal nauwelijks opvallen.
Je raadt het al: een actieve subwoofer heeft een ingebouwde versterker. Over het algemeen geven de meeste mensen hier de voorkeur aan. De geluidskwaliteit is bijna altijd superieur aan die van de passieve variant, en de subwoofers zijn krachtiger.
Daarnaast is het een groot voordeel dat dezelfde fabrikant alles produceert. Hierdoor weet je zeker dat er geen problemen ontstaan bij de samenwerking tussen de subwoofer en de versterker. 😮💨
Het vermogen van een subwoofer geeft aan hoe krachtig deze is, uitgedrukt in watt (W). Hoe groter de ruimte is waar de subwoofer in werkt, hoe meer vermogen nodig is om overal in de ruimte goed hoorbaar te zijn. Gelukkig is een auto altijd een vrij kleine ruimte, dus het vermogen is hierbij wat minder belangrijk. Denk hierbij aan een vermogen van 150 watt RMS, dit is genoeg.
Over RMS gesproken: we lezen vermogen als twee 'types' af: RMS, oftewel root mean square, en piekvermogen. Piekvermogen is vooral voor de marketing van het product belangrijk, want RMS geeft aan hoeveel vermogen de subwoofer haalt zonder kwaliteitsverlies of vervorming.
Het piekvermogen geeft daarentegen aan wat de subwoofer in theorie aankan. De subwoofer is getest in optimale omstandigheden, en als hij hierin één keer een bepaald vermogen bereikt, mogen fabrikanten dit neerzetten bij de specificaties als het piekvermogen. Dat ziet heel indrukwekkend uit, maar in de praktijk heb je vaak weinig aan zo'n piekvermogen. Kortom: kijk vooral naar RMS!
Dit beschrijft de minimale en maximale frequenties die de subwoofer behaalt, we geven dit aan in Hertz (Hz). Hoe lager de grenzen van het frequentiebereik, hoe dieper de bas die de subwoofer produceert. Dit bedraagt gewoonlijk tussen de 20 – 200 Hz onder subwoofers voor consumenten.
Ter referentie: een setje all-in-one speakers of een goede koptelefoon heeft een vaak een frequentiebereik tussen de 20 – 20.000 Hz. Dit is ook ongeveer wat het menselijk oor kan horen.
Subwoofers zijn bedoeld om de minimale frequenties, ofwel de lage tonen, zo goed mogelijk weer te geven. Over het algemeen produceren subwoofers alleen geluiden onder 80 Hz. Als het boven de 80 Hz uitkomt praten we over een crossover frequentie, dit betekent dat de speaker het geluid overneemt van de subwoofer.
Ook de behuizing heeft effect op de kwaliteit van het geluid dat de subwoofer produceert. Hierin maken we onderscheid tussen twee soorten: een gesloten behuizing, en een gepoorte behuizing. Vaak is een gepoorte behuizing steviger, maar de afmetingen groter. We noemen dit ook een basreflexbehuizing.
Hier komt ook je muzieksmaak om de hoek kijken. Als je van R&B, hiphop of hardrock houdt, dan past een gepoorte behuizing beter bij jou. Maar bij klassiek, jazz of akoestisch komt een gesloten behuizing beter uit de verf. 🎷
Door de afmetingen van subwoofers, komen deze meestal in de kofferbak van een auto te liggen, maar er zijn ook modellen die je onder de voorstoel(en) legt. Het gaat hier vooral om persoonlijke voorkeur en een passende indeling van de ruimte in je auto.
Ja, in principe kun je in elke auto een subwoofer plaatsen. Voornamelijk de ruimte die je over hebt voor het apparaat is de bepalende factor. Gelukkig is niet iedere subwoofer even groot, dus er is voor iedereen wat te vinden.
We maken hierin onderscheid tussen twee verschillende types: actieve en passieve subwoofers. Een actieve subwoofer zien we vrijwel altijd als superieur voor het gebruik in een auto. Deze overlegt een krachtigere bas met betere geluidskwaliteit. Vaak zijn deze varianten ook groter in afmeting.
Dat kan ik je niet vertellen, want ik weet niet wat jij persoonlijk nodig hebt. Hieronder staan voor de laatste keer de beste keuzes met de belangrijkste specificaties voor je klaar om het je gemakkelijker te maken.
Wat is je favoriete nummer om in de auto te luisteren? Die klinkt met je nieuwe subwoofer vast nog veel beter! Houd ook vooral je telefoon goed opgeladen met een goede usb-autolader, zodat je niet plots zonder muziek komt te zitten.
Vergeet ook niet goed op te meten hoe groot de subwoofer mag zijn om verrassingen te voorkomen, en ga na wat voor behuizing het best bij je past. Bedankt voor je tijd, en laat me weten hoe je zoektocht afloopt!