Ben jij de nieuwe Justin Bieber? Of denk je dat je mening duizenden mensen kan influencen? Dan ben je bij de beste microfoon aan het goede adres. Omdat we niet specifiek op één type ingaan, kun je je hier zo goed mogelijk oriënteren om de ideale keuze te maken. Hieronder staan alvast de beste keuzes van het moment, maar lees vooral verder om meer te weten te komen.
Een microfoon is handig voor allerlei toepassingen, niet alleen voor zangers. Vooral tegenwoordig heb je er ook een nodig als je vlogger, twitch-streamer of influencer wil worden. Wie wilt dat nu niet? Maar het is handig om hierin meteen de goede keuze te maken.
Er zit een hoop verschil in modellen microfoons, en dat begint al bij de gebruikte technologie. Voor elke toepassing is een ander type het beste. Hierdoor is het lastig om een goede keuze te maken. Je moet kiezen tussen dynamische microfoons, condensatormicrofoons of bijvoorbeeld een electret-microfoon – maar wees niet bang als je niet weet wat dit inhoudt, want je krijgt meer info over de bekendste types verderop in het artikel!
In dit artikel vind je alles over microfoons. Hieronder staan vast de top 3 keuzes van het moment met de belangrijkste specificaties, maar je vindt zoals beloofd meer info in de rest van het artikel!
Er zijn enkele zaken waar je over moet nadenken voor de aanschaf van een microfoon. Die eigenschappen lichten we binnenkort toe in een koopgids. Op het moment is de redactie druk bezig met het verzamelen van informatie over microfoons. Wel hebben we alvast de 5 beste modellen voor je online gezet in een handige lijst!
Er zijn veel verschillende types microfoons met enkele omliggende zaken om op te letten om een goede keuze te maken! ⤵️
Geluid is een trilling in de lucht. Een microfoon vangt deze trilling op en zet het om in een elektrisch signaal. Vervolgens stuurt hij dit signaal door naar bijvoorbeeld een versterker, waarna deze het omzet in harder geluid.
In bijna iedere microfoon zit een diafragma: een dunne plaat die de eerste aflezing van de trilling in de microfoon doet. Dit diafragma is een membraan dat de trillingen van de geluidsgolven opvangt. Deze trillingen zijn kleine golven van energie. Omdat het energie is het mogelijk voor de microfoon om de beweging van het membraan om te zetten in een elektrisch signaal. Dit vloeit uit de microfoon en dat is je geluidssignaal.
Het uitgezonden signaal van de microfoon is vaak extreem laag in volume, waardoor versterking noodzakelijk is om het hoorbaar te maken.
Dit is mogelijk op verschillende manieren, bijvoorbeeld met een voorversterker, externe versterker of een audio-interface. Vervolgens kan dit signaal door naar luidsprekers die zorgen dat je het geluid hoort, zoals de beste actieve speakers.
We maken onderscheid tussen verschillende type microfoons.
Met een magneet zet een dynamische microfoon geluidsgolven om in spanning, zoals hierboven ook beschreven. Een luidspreker werkt hetzelfde, maar dan omgekeerd.
In een luidspreker ontstaan geluidsgolven doordat elektriciteit het diafragma laat trillen. Bij een dynamische microfoon is dit andersom. De geluidsgolven laten het diafragma trillen waardoor de microfoon elektriciteit opwekt.
Men gebruikt deze microfoons voornamelijk voor bijvoorbeeld zingen op het podium. De behuizing is stevig en de microfoon kan goed tegen een stootje, maar de belangrijkste reden om hiervoor te kiezen is dat het geluid niet vervormt bij een hoog niveau. Het is mogelijk om het signaal veel te versterken zonder daar problemen bij te ondervinden. In deze microfoons zit een ingebouwde voorversterker. Was dit niet zo, dan zou er een aparte voorversterker nodig zijn.
De naam verklapt het al: een condensator microfoon maakt gebruik van een condensator. Dit onderdeel bestaat uit een aantal geladen metalen platen. De achterste van deze platen zit vast, en de rest (het diafragma) beweegt mee op de trillingen van het geluid.
Als een geluidsgolf het diafragma raakt, verandert de afstand van de twee platen. Hierdoor ontstaat een verandering de elektrische eigenschap van het de trilling. Dit noemen we de capaciteit.
Bij het opnemen van audio in hoge kwaliteit maken we gebruik van een condensatormicrofoon. Deze microfoon is ideaal voor het opnemen van zang en instrumenten. Het belangrijkste verschil met dynamische microfoons is dat condensatormicrofoons apart moeten worden aangesloten op een stroombron.
Om hiermee op te nemen is het handig om een beetje verstand van zaken te hebben. De microfoons verdragen overbelasting slecht en zijn gevoelig in hun opnames.
Een condensator-microfoon is daarmee niet zo fool-proof als een dynamische microfoon en gaat sneller stuk. Hierdoor gebruikt men deze microfoons voornamelijk in de studio, en niet op het podium. Het is daarnaast verstandig een popfilter aan te schaffen om plofgeluiden te dempen. Omdat deze microfoons gevoelig zijn, hoor je bovendien elk klein geluidje op de opname. Vandaar dat zo'n popfilter écht meerwaarde heeft!
Deze superkleine variant van condensatormicrofoons zien we voornamelijk in het lagere segment microfoons. In principe gebruiken ze hier dezelfde basistechniek als bij een condensator-microfoon. Hierdoor is er geen stroom nodig voor de microfoon zelf. Deze microfoons gebruik je waarschijnlijk dagelijks zonder het door te hebben, zoals in je telefoon en in je oordopjes.
Een lint-microfoon is te vergelijken met een dynamische microfoon. Bij een dynamische microfoon is een diafragma bevestigd aan een bewegende spoel die in een magnetisch veld trilt. Een lint microfoon heeft een enorm dunne strook metaal (aluminium) en deze hangt in een sterk magnetisch veld.
Vroeger zagen we dit als de allerbeste microfoon in de opnamestudio. Tegenwoordig gebruiken we deze niet vaak meer. De microfoon vereist een voorversterker en een interne transformator. Daarnaast is het alles bij elkaar vaak prijzig om aan te schaffen en te repareren.
Ook in dit opzicht is niet iedere microfoon hetzelfde!
Veel microfoons die bedoeld zijn voor optredens op podia hebben een XLR-uitgang. Deze sluit je via een XLR-kabel aan op versterkers of een geavanceerdere audio-interface. Let op dat microfoons die gebruikmaken van een aparte kabel externe versterking vereist. Je hebt hierbij altijd een audio-interface of een mixer nodig en deze moet je apart aanschaffen.
Wil je zo'n microfoon toch op je pc aansluiten, dan heb je een XLR-to-usb-kabel nodig. En nu we het daarover hebben ...
Hoewel we dit niet als een aparte technologie beschouwen, is het vanwege de groeiende populariteit toch de moeite waard om dit kort te bespreken. Veel van deze microfoons maken gebruik van een condensatorinzetstuk. Dit wil zeggen dat ze dezelfde technologie lijken te gebruiken als een condensatormicrofoon, al is de kwaliteit hiervan veel lager.
Deze microfoons kun je via een usb-uitgang direct op een laptop, desktop of een mini-pc aansluiten, en zo geluid opnemen. We zien bij deze microfoons een groot verschil in kwaliteit en prijs.
De betere modellen maken goede kwaliteit opnames van zowel zang als instrumenten. Deze microfoons zijn zowel als dynamische als condensator versie beschikbaar.
Goed, wat houden 'betere modellen' in? Dat bespreek ik met je nadat we de draadloze microfoons aankaarten.
Ook dit is geen aparte technologie, maar wel een veel gebruikte variant. Dit type is handig voor artiesten die zingen en dansen tegelijk, en voor artiesten die op grote podia optreden. Bij deze microfoons is een draadloze module ingebouwd of extern bevestigd. Die module maakt via een draadloos signaal contact met een ontvanger die in contact staat met de versterker.
Dit lijkt perfect, niet meer rommelen met kabels, maar er zit ook een nadeel aan dit type microfoon: de kans op uitval is groter, en dit is niet gewenst tijdens een optreden. Door signaalreflecties, objecten of personen die het signaal blokkeren of weerkaatsen, kan het signaalniveau bovendien drastisch afnemen. Op een gegeven moment zakt dit signaal onder een werkzaam niveau en valt het weg.
Gelukkig is dit vaak eenvoudig op te lossen door de microfoon anders te positioneren, maar dit is onhandig en pakt niet altijd goed uit als je midden in je optreden zit. Het is hierdoor van groot belang om de ontvanger op een strategische plek te plaatsen, zodat er vrijwel altijd genoeg signaalsterkte is.
De richtingskarakteristiek is belangrijk bij de aanschaf van een microfoon. Dit geeft aan hoe gevoelig de microfoon voor geluid vanuit verschillende hoeken is. Dit noemen we een polair patroon, of een pick-uppatroon. De meeste microfoons die je voor zang en anderszins op speakers aansluit, hebben een cardioïde of omnidirectioneel richtingspatroon.
De meest voorkomende vorm is cardioïde. Deze heeft de hoogste gevoeligheid als het geluid van direct voor het microfoonkapsel komt, oftewel 0º. Deze is totaal niet gevoelig voor geluid dat van achteren komt, oftewel van 180º. Er is gevoeligheid van de zijkanten, maar minder hoe verder je draait.
Een omnidirectionele microfoon vangt geluiden van alle richtingen op. Dit is handig als je een grote groep mensen op wilt nemen, of een podcast met meerdere personen. Je ziet ze daarom ook veel bij livesessies van programma-opnames. Voor optredens met publiek zijn deze minder effectief, want ze zijn bijzonder gevoelig voor feedback.
Dit geeft het bereik van de frequenties (van laag naar hoog) die een microfoon kan 'interpreteren' aan. Dit meten we in Hertz (Hz).
Het is belangrijk er altijd voor te zorgen dat het frequentiebereik genoeg is voor waar je de microfoon voor wil gebruiken. Bij sommige instrumenten, zoals strijkinstrumenten, zijn hoge frequenties het belangrijkst. Hierbij kan een bereik van 20 tot 20.000 Hz nodig zijn.
Voor zang is een wat breed minder nodig, omdat het bereik van een menselijke stem niet even hoog reikt als dat van bijvoorbeeld een viool, maar het is nog steeds goed hier op te letten. Denk bijvoorbeeld aan een microfoon met een bereik van 80 tot 15.000 Hz.
De impedantie bepaalt de stroom die uit het audiosignaal komt. Om het signaal optimaal door te laten stromen, moeten de uitgang- en de ingangsimpedantie overeenkomen.
Hierin maken we onderscheid in lage (50 – 1000 Ω (ohm)), middel- (5000 – 15.000 Ω) of hoge (20.000+ Ω) impedantie. De uitgang van de gemiddelde professionele microfoon ligt tussen de 50 – 500 Ω.
Is iets nog niet helemaal duidelijk? Misschien vind je het antwoord tussen deze veelgestelde vragen.
Dit ligt aan het type microfoon. De meeste gebruiken een diafragma dat trilt door de geluidsgolven die in de lucht geproduceerd worden. Deze trillingen worden omgezet door spanning door een versterker. Deze spanning is vervolgens het signaal waardoor andere hardware het geluid kan produceren.
Dit ligt aan de microfoon die je gebruikt. Over het algemeen sluit je een microfoon aan met een XLR-kabel. Hiervoor heb je een externe versterker of audio-interface voor nodig. Er zijn ook usb-microfoons; deze kun je direct op je computer aansluiten.
Dit noemen we een unidirectionele microfoon. Deze microfoons registreren het geluid voornamelijk vanuit één richting. Dit type is gevoelig voor geluid van voren, maar bijna niet van achter de microfoon. Hiermee registreer je het makkelijkst geluid in goede kwaliteit van maar één specifieke geluidsbron.
Dat kan ik je niet vertellen, want ik weet niet waar jij naar op zoek bent. Wel staan hieronder voor de laatste keer de beste keuzes van het moment om het je gemakkelijker te maken.
Draagwijze | Draadloos | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | Blue Yeti USB microphone | Over-ear | Nee | Bekijk op Coolblue | Bekijk op Bol.com |
2 | Shure MV7 | Op standaard, Op statief | Nee | Bekijk op Bol.com | |
3 | Rode PodMic Cardioid Dynamic Broadcast | Op standaard | Nee | Bekijk op Bol.com | |
4 | Blue Yeti X | Over-ear | Nee | Bekijk op Bol.com | Bekijk op Coolblue |
5 | JLab Talk USB Podcast Microphone | Op statief | Nee | Bekijk op Bol.com |
Nu is het voor jou gemakkelijk om je zangkunsten aan de hele wereld te laten horen, of je podcast te delen met heel het internet! Voor welke toepassing koop jij een microfoon? En kies je een condensator of een dynamische microfoon? Laat het me weten, dan heb je meteen je eerste fan te pakken. 😜